🗓️ Når: 1. mars, kl. 18:00, dørene åpnes kl. 17:00
📍 Hvor: Oslo, Nordic Black Theatre (Hollendergt. 8)
🎫 Gratis billetter

Scenelesinger av Arthur Solomonovs tragifarse “Hvordan vi begravde Josef Stalin” er en antitotalitær uttalelse, lest som et antikrigsmanifest. Lesingen vil foregå på russisk og er dedikert til Aleksej Nvalnyj.

Inngangen er gratis, men donasjoner til SmåRådinas Vipps #720106 (merk: Stalins død) er velkomne. Anbefalt beløp er 200 NOK. Alle midlene fra scenelesingen vil bli gitt til det ukrainske humanitære fondet open.hearts.ua. Husk å bestille en gratis billett!

Etter lesingen vil vi ha et møte med forfatteren til stykket Artur Solomonov.

Den nåværende situasjonen i Russland viser at Stalin er i høy grad i live, og hans påvirkning er fortsatt sterk. Lesingen av stykket i Oslo er vår felles innsats for å endelig begrave ham, vise forholdet mellom putinisme og stalinisme gjennom kunstneriske virkemidler, og gi økonomisk støtte til ukrainske flyktninger.

Lesninger av tragifarsen ble en bemerkelsesverdig sosial og kunstnerisk hendelse i landene der de fant sted — Tsjekkia, Montenegro, Tyskland, USA, Litauen, Spania, Latvia og Israel. Lesingene involverer ikke bare profesjonelle skuespillere, men også offentlige personer som Viktor Sjenderovitsj, poeten Alexander Delfinov, Olga Romanova, den ukrainske forfatteren Eugene Demenok, journalisten Victorija Ivlejeva, musikeren Mikhail Borzykin, komponisten Boris Filanovskij og mange andre.

Alle midler fra lesingen i Oslo (med det israelske produksjonssenteret “New Art Production” som partner) vil også bli sendt for å hjelpe ofrene til krigen i Ukraina.

Tragifarse “Hvordan vi begravde Stalin. Et stykke om fleksibilitet og udødelighet” lar oss spore måtene stalinismen vokser på i det moderne menneskets sjel. Når du svarer på et slikt spørsmål, er det umulig å forbli utelukkende i seriøsitetssonen. Derfor er den tragiske farsen ikke bare relevant og skummel, men også veldig morsom.

Plott: Ett stort russisk teater bestemmer seg for å sette opp et dristig stykke om Stalin. Rollene er tildelt, kulissene er installert, og det er planlagt en førpremierevisning for media. Men det hendte seg at presidenten for den Russiske Føderasjonen viste seg å være en usynlig tilskuer av forestillingen. Gjennom en assistent uttaler han: “Det er interessant å se hvordan de planlegger å vise min forgjenger.” Presidenten likte ikke det han så, og teatertroppen begynner smertelig å gjenskape forestillingen for å tilfredsstille herskerne fra fortid og nåtid ...

Dette er et skuespill om den kriminelle fleksibiliteten til den menneskelige psyken, om beredskapen, under visse forhold, til å reprodusere de farligste praksisene fra den totalitære fortiden, som ikke har forsvunnet: den tar nåtiden i besittelse og har til hensikt å bli fremtiden. Stykket viser hvor lett en person blir en tyrann og hvor lydig omgivelsene lar ham bli det.

Tragisfarsen ble skrevet tidlig i 2019 og publisert på nettportalen “Snob”. En av de mest anerkjente tyskspråklige avisene, den sveitsiske “Neue Zürcher Zeitung”, skrev om ham, og den tyske nasjonale radioen “Deutschlandfunk” åpnet en nyhetssending med historien om stykket.

Den første offentlige lesingen fant sted på Theatre.Doc 4. juli 2019. Magasinet “Theater”, “Sobesednik”, “Teatral” og andre medier skrev om den; “Ekho Moskvy” sendte et program dedikert til denne begivenheten. I februar 2021 fant premieren sted på Chelyabinsk Chamber Theatre, noe som vakte stor resonans. Premieren ble ledsaget av protester mot forestillingen, som ble utført av aktivister fra partiet “Russlands Kommunister” (Ikke “Den russiske føderasjons kommunistparti”, det er et annet parti).

Et forsøk på å holde en omvisning i Jekaterinburg forårsaket en voldsom reaksjon fra lokale kommunister, og omvisningen måtte utsettes. Etter en lang leting etter et spillested (alle statlige teatre nektet å leie ut scenene sine), ble stykket vist tre ganger på Jeltsin-senteret med stor suksess.

I desember 2022 holdt Theater.Doc “Festival of plays by Arthur Solomonov” — i tillegg til “Hvordan vi begravede Stalin”, “Teaterhistorier” og “Nåde” ble presentert for publikum.

Stykket er oversatt til engelsk, tysk, polsk, tsjekkisk, bulgarsk, rumensk og hebraisk. I april hadde stykket premiere på engelsk (oversatt av John J. Hanlon) i USA på Ensemble Theatre of Chattanooga, regissert av Alex Walker.

Anmeldelser av stykket:

Stalins begravelse i landet vårt har merkelig nok ikke funnet sted ennå. Derfor er Artur Solomonovs vittige, velkonstruerte skuespill, dessverre, veldig relevant. Og selv om den forteller hvordan en moderne teatergruppe våget å begrave stalinismen og mislyktes, lar den deg nyte karnevalsillusjonen om muligheten for denne begravelsen.

Dette Teaterstykke er et varsel, en forståelse, en grotesk. Den utforsker hvordan tyranni oppstår, hvordan og under visse omstendigheter, alt det verste som er iboende i menneskets natur “blomstrer”.

Vi, som nylig har forlatt Russland, kan ikke unngå å komme tilbake til temaene av den tankeløse, uangrende og derfor “evig levende” stalinisme, fordi vi levde mesteparten av livene våre i den Russiske Føderasjonen, bygde livene våre med håp om en fremtid som holdt og holdt på å kollapse og kollapset til størrelsen på en atomknapp i en slags bunker. Som et resultat har Russland det det har — til min forferdelige skuffelse og hele den siviliserte verdens gru. Men vi må snakke om hva som skjedde med landet vårt, og bruke dette eksempelet til å advare alle andre.

Artur Solomonovs skuespill er basert på virkelige hendelser i alle historiske forstandere. Dette er en strålende fantasmagoria, som kaller oss til å tenke på naturen til frykten vår, på “Stalin” i oss, som vi ikke kan bli kvitt fra oss selv. Du må skille deg av med frykten din muntert, slik at du kan se tilbake i siste øyeblikk og bli forferdet: skjedde dette virkelig med oss?

Tatt i betraktning situasjonen i Russland — så vel som i andre land — er stykket “Hvordan vi begravde Stalin” et av de viktigste verkene i vår tid.

... Dette stykket viser hvor ofte folk tar store avgjørelser på grunn av dumhet og skjevhet, på grunn av å bli blendet av én idé. Samtidig begynner plutselig de samme menneskene som lidenskapelig serverte en idé å betjene den motsatte ideen med samme lidenskap og energi.

I løpet av de siste 20 årene har vi sett alle disse endringene: hvordan antistalinister ble stalinister eller nesten stalinister, hvor lett folks verdenssyn endret seg sammen med endringer i statens politikk. Generelt tror jeg at den menneskelige psyken er veldig formbar, veldig plastisk, og bare sjeldne mennesker er i stand til å motstå ideologien som er pålagt ovenfra, og mange er ikke i stand til fornuftig å vurdere sine egne ideer når de mestrer dem fullstendig. Derfor er formen valgt av forfatteren — tragifarse, satire, grotesk — veldig passende, veldig egnet for vår tid.

Om forfatteren

Artur Solomonov er forfatter, journalist og dramatiker. Romanen hans “Teaterhistorier” ble en bestselger, presentasjoner ble holdt i forskjellige byer i Russland, så vel som i Zürich, Wien, Auckland, San Francisco og i New York på Broadway. Stykket basert på romanen, satt opp i 2015, var en åtte år lang suksess.

Hans skuespill “Nåde” mottok en pris på 2016 Biennale of Contemporary Drama i kategorien “A Play on a Socio-Political Theme.” I mai 2023, en ny roman av Artur Solomonov, “Nathan. Undersøkelse i seks scener” om eventyrene til Nathan Apelbaum og en vaskebjørn som kan snakke.

I september 2023 ble stykket “Frau N” presentert basert på et intervju av Artur Solomonov med en eldre dame bosatt i Berlin, hennes skjebne falt fullstendig sammen med skjebnen til Nazi-Tyskland: hun idoliserte Hitler, og først etter at krigen var tapt, begynte Frau N sakte og smertefullt å innse omfanget av forbrytelsen begått av Tyskland. Premieren fant sted i Berlin i september.

I desember fant en veldedighetslesning av Solomonovs nye skuespill “Eugene og Samuel på flukt” sted i Berlin. Partner og arrangør var det israelske produksjonssenteret “New Art Production”.